ANNA CLASSON
Att välja en begravningsrådgivare
Företag: Lavendla - En digital begravningsbyrå
Tid: 5 veckor deltid
Roll och team: UX-designer i ett team av fem UX-studenter
Nyckelord: Design thinking, Research, Användningstester
Bakgrund och uppdrag
Tidigare har Lavendlas kunder fått fylla i ett kontaktformulär på hemsidan med önskemål om att börja planera en begravning. Företaget ska nu lansera möjligheten att låta sina kunder få välja en personlig begravningsrådgivare som ett första steg i processen av att planera en begravning.
Vårt uppdrag var att utvärdera hur användarna mottog möjligheten att välja rådgivare.
Övergripande process och metod
Vi använde oss av Design thinking som utgångspunkt för vår process med Double diamond som övergripande metod:
.. men vår process kan bättre visualiseras så här:
Metoder för användarresearch
Vi började projektet genom att gå ut brett. Vi ville undersöka användarnas behov när de befinner sig i en sorgeprocess och ska planera en begravning. Vi använde oss av följande metoder.
Vi såg att..
Anhöriga behöver stöd vid utformning av begravning
Möjligheten att välja begravningsrådgivare är unik
Möjligheten finns idag hos t.ex. vårdbolag, men inte hos någon konkurrent
Identifiering av målgrupper
För att kunna påbörja arbetet med att göra användningstester, genomförde vi en brainstorming för att identifiera våra målgrupper.
Vi placerade ut våra förslag i ett koordinatsystem längs med axlarna “Lätt att hitta” och “Kan ge oss mycket information”. Vi diskuterade oss därefter fram till de målgrupper vi ansåg mest relevanta.
Våra identifierade målgrupper
Anhöriga som planerat begravning
Personer utan tidigare erfarenhet av
att planera begravning
Card sorting - Hur önskar du ta kontakt?
För att undersöka i vilken ordning användarna önskade ta kontakt med en begravningsbyrå genomförde vi en card sorting med nio personer.
Vi bad varje användare att sätta sig in i situationen att en anhörig gått bort och att man nu skulle kontakta en begravningsbyrå för att planera en begravning. Användaren fick sortera 11 kort med olika kontaktalternativ i den ordning som personen hade föredragit att ta kontakt.
Användningstester - Think aloud
Vi bad 14 användare (varav fyra med tidigare erfarenhet av att planera begravning, och 10 utan erfarenhet) att interragera med hemsidan utifrån två scenarios:
En nära anhörig har gått bort och du ska planera en begravning. Du har valt att använda dig av
begravningsbyrån Lavendla.
1. Hur gör du?
2. Som ett första steg vill du boka en personlig
begravningsrådgivare. Hur gör du?
Vi bad användarna att prata högt under sessionerna enligt metoden think aloud.
Efter avslutat testet ställde vi några frågor om deras upplevelse av kunna välja en personlig rådgivare.
Citat från card sorting och användningstester
“Omhändertagen och avlastad... så vill jag känna mig under sorgeprocessen.”
“Det känns som ett åtagande att välja en rådgivare. Jag skulle lita på att alla levererar en hög standard.”
“Det här är helt sjukt så svårt det är. Det går inte att hitta rådgivarna?”
Några av våra insikter och resultat
Få användare är positiva till att välja rådgivare
Card sorting: 0 av 9 användare önskade boka rådgivare som ett första steg i processen
Användningstester: 5 av 14 användare var positiva till att anlita en rådgivare
Användarna har svårt att hitta till eller boka rådgivare
Användningstester: 14 av 14 användare hade svårt att hitta till sidan med rådgivare
.. Vi hade här utfört uppdraget med att utvärdera hur användarna tog emot möjligheten att kunna välja en personlig rådgivare.
Tiden för projektet började rinna ut, men vi önskade ändå fortsätta processen med att generera potentiella lösningsförslag baserade på våra insikter.
Idégenerering - Hur presenterar vi rådgivaren?
Majoriteten av användarna såg inte syftet med välja en specifik rådgivare. De förlitade sig på att alla kan sitt jobb och uttryckte att de inte skulle orka göra för många val i en sorgeprocess.
Vi frågade oss ifall, och i så fall hur, vi skulle kunna presentera rådgivarna för att få kunden att vilja välja en? Vi använde oss av metoden Round robin för att generera idéer och dot voting för att rösta på det förslag vi tyckte bäst svarade på vår frågeställning.
HMW
presentera rådgivaren
som en naturlig del
i processen av att planera
en begravning?
Pappers- och low fidelity-prototyp
Vi valde att ta fram ett lösningsförslag där bokningssystemet filtrerar fram de rådgivare som finns tillgängliga på den plats och tid som kunden önskat i kontaktformuläret. Kunden kan därmed göra ett val baserat på vem som finns tillgänglig under önskad tid, och inte baserat på vem rådgivaren är. Vill man gå in och läsa mer om rådgivaren finns det en länk till personens profilsida.
Vår lösning tillgodoser användarens behov av att inte göra för många val, och ser samtidigt till företagets mål - att kundkontakten ska gå direkt via en rådgivare.
Utmaningar och lärdomar